مبانی نظری وپیشینه پژوهش فرهنگ ایثار و شهادت (فصل دوم)

فایل مورد نظر در مورد مبانی نظری وپیشینه پژوهش فرهنگ ایثار و شهادت (فصل دوم) می باشد که پس از مطالعه آن در صورت تمایل می توانید نسبت به دریافت آن اقدام نمایید.
برای دانلود فایل بر روی دکمه زیر کلیک کنید

دریافت فایل
مبانی نظری وپیشینه پژوهش فرهنگ ایثار و شهادت (فصل دوم)

مبانی-نظری-وپیشینه-پژوهش-فرهنگ-ایثار-و-شهادت-(فصل-دوم)

دانلود مبانی نظری  وپیشینه پژوهش فرهنگ ایثار و شهادت (فصل دوم) در 60 صفحه در قالب word , قابل ویرایش ، آماده چاپ و پرینت جهت استفاده.

مشخصات محصول:
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

کاربردهای مطلب:
منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی


قسمتهایی از مبانی نظری:

مفهوم شناسی ایثار و شهادت
در تلاش براى مفهوم شناسی ايثار و شهادت، عنايت به دو بعد اين مفاهيم قابل توجه است :
ایثار و شهادت به عنوان دستاورد : وقتى از ايثار و شهادت به عنوان دستاورد ياد مى شود، آنچه حاصل مى شود و عينيت مى يابد، مورد نظر قرار مى گيرد. وجه دستاوردى، به يك پديده مشخص ارجاع مى دهد. در ايثار، عملى را شامل مى شود كه ظهور يافته است و كسى از آن بهره مند شده است.
ایثار و شهادت به عنوان فرآيند : وقتى از ايثار و شهادت به عنوان فرايند ياد مى شود، فعاليتى مورد نظر است كه در زمان جريان دارد و با اعمال در ارتباط است. مفهوم ايثار و شهادت به عنوان فرآيند را مى توان اين چنين تعريف كرد: فرآیند آگاهانه اهداى دارايى ارزشمند خويش به ديگرى بدون توقع دستاورد مقابل. ايثارگرى و شهادت طلبى براى نشان دادن اين بعد مناسب تر است. وجه فرآیندی، جوشان و پوياست و دستاوردهايى را با خود به همراه دارد.
نسبت ايثار و شهادت، نسبتى طولى است. ايثار از حيث موضوعى داراى انواعى و از حيث مراتب داراى سطوحى است. ايثار داراى موارد متنوع است؛ اما شهادت از يگانگى برخوردار است. شهادت، مرتبه عالى ايثار است. با اين نوع نگاه به نسبت ايثار و شهادت، مى توان گفت كه در بطن واژه ايثار، بيشتر مفهوم فرايندى و در بطن واژه شهادت، بيشتر مفهوم دستاوردى ديده مى شود.
وقتى كه از ايثار سخن به ميان مى آيد، مى توان بر اساس دو جنبه آن، يعنى «مخاطب» و «سطح» به تشريح دقيق تر موضوع اقدام كرد. ايثار حكايت از عملى دارد كه در ارتباط با مخاطبى ظهور مى يابد. اين مخاطب از حيث فاصله واقعى و ذهنى مى تواند نزديك يا دور باشد. منظور از مخاطب نزديك، مخاطب واقعى و عينى است. ايثار براى اشخاصى از خانواده، در اين گروه قرار مى گيرد. منظور از مخاطب دور، مخاطبى است كه انتزاعى است. ايثار براى خداوند از اين نوع است.
ايثار از حيث سطح نيز داراى مراتبى است. در بالاترين سطح ايثار، شهادت قرار مى گيرد كه با اهداى هستى معنى مى يابد. مفهوم شهادت داراى بار ارزشى ویژه ای است که با خود، یگانه بودن، قداست و رشد را نشان می دهد و از چنان ارزش والایی برخوردار است که بر هر عملی نتوان آن را اطلاق کرد. اين سطح عالى در بردارنده سطوح ديگر نیز است. سطوح ديگر ايثار شامل دو جنبه مادی و معنوی است (موسی پور، 1391).

فرهنگ ایثار و شهادت در پرتو قرآن
آيات فراوانی از قرآن كريم به ایثار و شهادت اختصاص دارد که در این قسمت به برخی از آن ها اشاره می شود :
1. «وَ لا تَحسَبَّنَّ الَّذینَ قُتِلُوا فی سَبیلِ اللهِ اَمواتاً بَل اَحیاءٌ عِندَ رَبِّهِم یُرزَقونَ» (آل عمران: 169)
گمان نكنيد کسانی كه در راه خدا كشته شده اند مرده اند، بلكه آنان زنده اند و نزد پروردگارشان روزي مي خورند.
2. «وَ لا تَقُولُوا لِمَن يُقتَلُ في سَبيلِ اللّهِ أَمواتٌ بَل اَحياءٌ وَلكِن لا تَشعُرُون» (بقره: 154)
به كساني كه در راه خدا كشته مي شوند، مرده نگوييد، بلكه آنان زنده اند، ولي شما درك نمي كنيد.
3. «وَ الَّذینَ قُتِلُوا فی سَبیلِ اللهِ فَلَن یُضِلَّ اَعمالَهُم سَیَهدیهِم وَ یُصلِحُ بالَهُم وَ یُدخِلُهُمُ الجَنَّه عَرَّفَها لَهم» (محمد : 6 ـ 4)
و آنان که در راه خدا کشته شدند، هرگز اعمالشان را ضایع نمی گرداند، آنها را هدایت کرده و امورشان را اصلاح می فرماید و در بهشتی که قبلاً به آنان شناسانده، وارد خواهد کرد.
4. «وَ مَن یُقاتِل فی سَبیلِ اللهِ فَیُقتَل اَو یَغلِب فَسوفَ نُؤتیهِ اَجرًا عظیماً» (نساء :74)

تولید کنندگان گفتمان فرهنگ ایثار و شهادت در جمهوری اسلامی ایران
بدون شک در تاریخ پر فراز و فرود انقلاب اسلامی ایران، افراد، اندیشه ها و اقشار مختلف مردم در تولید و معرفی گفتمان فرهنگ ایثار و شهادت نقش ایفا کرده اند، اما شاید نام همه آن ها خواسته یا نا خواسته به نام این سه تولید کننده اصلی (امام خمینی (ره)، مقام معظم رهبری (مدظله)، شهید مطهری) گره خورده باشد.
فرهنگ ایثار و شهادت در کلام امام خمینی (ره)
امام (ره) مفاهیم متعددي از فرهنگ ایثار و شهادت را ارائه کرده است که همه این مفاهیم، حکایت از اتصال این فرهنگ به ذات باری تعالی است و در همه این مفاهیم معنویت و اخلاص موج می زند و علاوه بر اتصال به مبدأ خالق هستی، ارتباط آن ها با ائمه اطهار (ع) و مخصوصاً حوادث عاشورا و کربلا کاملاً بارز و مشخص است.
 ایثار و شهادت، سعادت است
امام خمینی (ره) ایثار و شهادت را براي انسان سعادت می داند. ایشان در همین زمینه می فرمایند :
ایثار و شهادت براي مؤمن سعادت است. جوان هاي ما ایثار و شهادت را سعادت می دانند و این رمز پیروزي است. آنها که مادي هستند، هرگز ایثار و شهادت را نمی خواهند ولی جوانان ما ایثار و شهادت را سعادت خودشان می دانند. به این ترتیب امام (ره) ایثار و شهادت را سعادت و افتخار امت اسلام معرفی می کند (مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)، 1375: 19).

قسمتی از پیشینه تحقیق:
معدنی (1378) در کتاب خود تحت عنوان «مقدمه ای بر مفهوم شهادت و شیوه های ترویج آن» ضمن اشاره به تعاریف و ابعاد و کارکردها و پویش های فرهنگی به تعریف و تشریح فرهنگ شهادت، آراء برخی از اندیشمندان مسلمان نظیر مطهری، شریعتی، سید محمود طالقانی و سید مرتضی آوینی می پردازد.
عشقی مطلق (1380) در پایان نامه خود تحت عنوان «عوامل مؤثر در ترویج فرهنگ شهادت» می نویسد که راه های ترویج فرهنگ شهادت عبارت اند از : 1. الگوسازی مناسب فرهنگ شهادت 2. ترویج غیررسمی فرهنگ شهادت به جای شکل رسمی و حکومتی آن 3. بیان واقعیت 4. موزه شهدا 5. ارائه شیوه های بدیع و نو آوری در وسایل ارتباط جمعی.

فهرست مطالب به شرح زیر میباشد:
فرهنگ ایثار و شهادت
2-1. مفهوم شناسی ایثار و شهادت
2-2. فرهنگ ایثار و شهادت در پرتو قرآن
2-3. فرهنگ ایثار و شهادت از منظر ائمه اطهار (ع)
2-4. تولید کنندگان گفتمان فرهنگ ایثار و شهادت در جمهوری اسلامی ایران
2-4-1. فرهنگ ایثار و شهادت در کلام امام خمینی (ره)
2-4-1-1. ایثار و شهادت، سعادت است
2-4-1-2. ایثار و شهادت به منزله عزت است
2-4-1-3. ایثار و شهادت، حیات جاودانی است
2-4-1-4. ایثار و شهادت، میراث اولیاء است
2-4-1-5. ایثار و شهادت، آزادي روح است
2-4-1-6. ایثار و شهادت، عامل پیروزي است
2-4-1-7. ایثار و شهادت، سبب رهایی از زندان است
2-4-1-8 . شهدا از نگاه امام خمینی (ره)
2-4-1-8-1. ناتوانی از درك مقام شهدا
2-4-1-8-2. شهدا در محضر خدا
2-4-1-8-3. شهدا مهمان خدا
2-4-2. فرهنگ ایثار و شهادت در اندیشه مقام معظم رهبری (مد ظله)
2-4-2-1. مفهوم ایثار
2-4-2-2. مفهوم شهادت
2-4-2-3. مفهوم فرهنگ ایثار و شهادت
2-4-2-4. آثار و پیامدهای فرهنگ ایثار و شهادت در اندیشه حضرت آیت الله خامنه ای
2-4-2-4-1. تقرب الهی
2-4-2-4-2. تقویت تلاش دسته جمعی
2-4-2-4-3. کسب رضای الهی
2-4-2-4-4. حفظ و تقویت نظام اسلامی
2-4-2-5. فرهنگ ایثار و شهادت و نقش تربیتی آن در اندیشه مقام معظم رهبری
2-4-2-5-1. خون شهدا عامل مؤثر در مقاومت نسل امروز
2-4-2-5-2. شهدا عامل تدبیر و عبرت گیری برای نسل جوان
2-4-2-6. نقش دانشگاه شاهد در قبال فرهنگ ایثار و شهادت
2-4-2-7. فرهنگ ایثار و شهادت و تقویت بنیه علمی
2-4-3. فرهنگ ایثار و شهادت از نگاه استاد شهید مطهری
2-4-3-1. شهادت، نوعی هجرت به سوي خدا
2-4-3-2. مفهوم شناسی شهادت
2-4-3-3. جنبه هاي اجتماعی ایثار و شهادت
2-4-3-4. مقام شهید
2-4-3-5. منطق شهید
2-4-3-6. تربت شهید
2-5. کارکردهای فرهنگ ایثار و شهادت
2-5-1. ارزش آفرینی
2-5-2. حماسه سازی
2-5-3. کمال بخشی
2-5-4. بحران زدایی
2-5-5. موج آفرینی و بصیرت بخشی
2-5-6. عزت طلبی
2-5-7. انسانی بودن
2-5-8 . دین محوری
2-5-9. اخلاص و ماندگاری
2-5-10. عدالت طلبی
2-5-11. گذشت و فداکاری
برای دانلود فایل بر روی دکمه زیر کلیک کنید

دریافت فایل


کلمات کلیدی: دانلود مبانی نظری وپیشینه پژوهش فرهنگ ایثار و شهادت (فصل دوم) مباني نظري راهكارهاي ترويج فرهنگ ايثار و شهادت پيشينه تحقيق تهاجم فرهنگی و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت پيشينه پژوهش تأثیرنقش فرهنگ ایثار و شهادت فصل دوم پايان نامه مقاله ایثار و شهادت